Seznam přednášek v BF
Název | Přednáší | Anotace | Předpoklady |
---|
Fibonacciho čísla | Hozová | Souvislosti a zajímavá fakta o Fibonacciho posloupnosti. | II.stupeň ZŠ |
---|
|
|
|
|
---|
Hra "Matematiko" a její variace | Hozová | Více informací o samotné hře zde | II. stupeň ZŠ |
---|
|
|
|
|
---|
Magické čtverce | Hozová | Magické čtverce na wiki | II.stupeň ZŠ |
---|
|
|
|
|
---|
Proměny obrazců | Hozová | Jak proměnit čtverec na trojúhelník se stejným obsahem? | základy geometrie, vzorce pro obsah a objem geometrických primitiv |
---|
|
|
|
|
---|
Počet čtverců a obdélníků ve čtvercové síti | Hozová | | ZŠ |
---|
|
|
|
|
---|
Šeherezádino číslo | Hozová | hrátky s pohádkovým číslem 1001 | základy teorie dělitelnosti |
---|
|
|
|
|
---|
Hrátky se stejnými číslicemi | Hozová | Jak "zapsat" například číslo sto pomocí pěti pětek | ZŠ |
---|
|
|
|
|
---|
Figurální čísla | Hozová | F. číslo je takové číslo, které může být znázorněno pravidelným geometrickým uspořádáním rovnoměrně rozložených bodů | II. stupeň ZŠ |
---|
|
|
|
|
---|
Rozvoj prostorové představivosti | Hozová | | ZŠ |
---|
|
|
|
|
---|
Cut and fold theorem | Blaschke | "Jakýkoliv" tvar jedním střihem, více info zde | základy analytické geometrie |
---|
|
|
|
|
---|
Počítání pí na pustém ostrově (Buffonova jehla, Basilejský problém) | Blaschke | Co dělat, když člověk ztroskotá na pustém ostrově bez základních civilizačních pomůcek jako kalkulačka, chytrý telefon, tablet nebo počítač, a potřebuje nutně vypočítat číslo π na několik desetinných míst? Ukážeme, že k tomuto životně důležitému úkolu, stačí například pouze hromada klacíků nebo hrací kostka či jiný generátor pseudonáhodných čísel. K výpočtům bude nutná pomoc publika! | vhodná pro vyšší ročníky gymnázií a SPŠ (90 min.) |
---|
|
|
|
|
---|
Výprava na 9. planetu (cca 70 min.) | Blaschke | Ve vzdálenosti až dvaceti násobku vzdálenosti Pluta od Slunce se možná skrývá dosud neobjevená 9. planeta. Tento objekt -- pokud existuje -- bude možné pozorovat jen těmi největšími dalekohledy na světě. A i v těch bude vypadat jen jako (pohybující se) zrnko prachu na obrazovce. Přednáška má za úkol pokusit se nenásilnou cestou odpovědět na otázku, jaké technologie je třeba použít, aby se vypravila 100kg sonda, jenž by kolem planety proletěla a pořídila lepší obrázky, to všechno do deseti let od startu. (Zadání je tedy podobné misi sondy New Horizons, které cesta k Plutu také zabrala deset let.) | vhodné pro SPŠ a gymnázia |
---|
|
|
|
|
---|
Měření fyzikálních konstant I. | Duda | V přednášce se posluchači dozvědí, jak se měří gravitační konstanta, velikost elementárního elektrického náboje a seznámí se s různými metodami měření rychlosti světla. | Zákon všeobecné gravitace, elektrické pole, kinematika
|
---|
|
|
|
|
---|
Měření fyzikálních konstant II. | Duda | V přednášce se posluchači dozvědí, jak se měří Planckova konstanta, plynová konstanta, Avogadrova konstanta, Faradayova konstanta, Rydbergova konstanta a jak lze určit hmotnost elektronu. | Kvantová teorie světla, fotoelektrický jev, stavová rovnice ideálního plynu, difrakce, vedení elektrického proudu v elektrolytu, Lorentzova síla |
---|
|
|
|
|
---|
Titius-Bodeho zákon (Historie objevování Sluneční soustavy) | Blaschke | Dnes se má za to, že vzdálenosti planet od Slunce, jsou takové, jaké jsou, díky historické náhodě. Jakákoliv snaha je vysvětlovat, je tedy stejně lichá, jako třeba snaha matematicky odvodit doby panování českých králů.
Přesto, formování planet je přírodní proces řídící se deterministickými fyzikálními zákony a není apriori nemožné, aby se symetrie těchto zákonů nějak neodrazila v jejich konečném rozmístění.
Dlouhou dobu (skoro 200 let) se skutečně věřilo, že Titius-Bodeho zákon toto přesně odráží. Polohy známých planet vysvětloval s uspokojující přesností a pomohl i objevit pár nových. Zde je jeho příběh. | znalost matematiky a fyziky na úrovni 1. ročníku SŠ |
---|
|
|
|
|
---|
Tajemství fraktálů | Kopfová | Může existovat útvar s nekonečným obvodem a s konečným obsahem? Pojď se s námi podívat do světa fraktálů! Co jsou to fraktály, kdo a jak je poprvé objevil a kde se používají. | Úroveň přednášky možno volit mezi: II. stupeň ZŠ a SŠ. |
---|
|
|
|
|
---|
Tajemství Pascalova trojúhelníka | Kopfová | Co všechno skrývá Pascalův trojúhelník? Historie a souvislosti, trojúhelníková a čtvercová čísla, fraktálové vzory a jiné pozoruhodné vlastnosti ukryté v Pascalově trojúhelníku. | Úroveň přednášky možno volit mezi: II. stupeň ZŠ a SŠ |
---|
|
|
|
|
---|
Tajemství pravoúhlých trojúhelníků | Kopfová | | Pythagorova věta |
---|
|
|
|
|
---|
Hrajeme si s Möbiovým páskem | Kopfová | Společně objevíme tajemství Möbiova pásku a dalších zajímavých útvarů. Malý výlet do vyšší matematiky přístupný i dětem, objevování souvislostí. | Úroveň přednášky lze volit mezi: II.stupeň ZŠ a SŠ |
---|
|
|
|
|
---|
Přednáška "na přání" | Málek | Vhodné především pro studenty seminářů z matematiky. Možnost prohloubení či podání aktuálně probírané látky vysokoškolskou formou. V nabídce např. posloupnosti, nekonečné řady, limity, derivace, integrály | Přednáška může proběhnout až za 12 dnů od aktuálního data. |
---|
|
|
|
|
---|
Platónská, archimédovská a jiná tělesa | Kopfová | Workshop zaměřený na prostorovou geometrii. Zajímavé symetrie a vlastnosti některých mnohostěnů, souvislosti dosud netušené. Tvorba modelů ze stavebnice 4D Frame. | hravý workshop určený především pro základní školy |
---|
|
|
|
|
---|
Fyzika v kosmu | Duda | Posluchači budou řešit problémové úlohy. Tématem jsou problémy, se kterými se mohou kosmonauti setkat v kosmických lodích, na Měsíci nebo na planetách. | Zákon všeobecné gravitace, Keplerovy zákony, dostředivá síla, úhlová rychlost |
---|
|
|
|
|
---|
workshop a přednáška mimo zaměření BF | Slosarczyk | jen po osobní domluvě, tel.: 553684675 | |
---|
|
|
|
|
---|
Problémové úlohy z fyziky I. | Duda | Posluchači budou řešit problémové úlohy z mechaniky. Tématem jsou problémy, se kterými se setkávají piloti letadel, cestující spěchající na tramvaj a problémy z mechaniky kapalin . | Rychlost, zrychlení, skládání rychlostí, odstředivá síla, tření, hydrostatický tlak. |
---|
|
|
|
|
---|
Modelování úniku nebezpečné látky ve městě Opava | Petrlová | Přednáška o modelování úniku amoniaku je zaměřena na praktickou ukázku českého softwarového nástroje TerEx. Dozvíte se v ní, čím můžete být v Opavě ohroženi a s jakými důsledky. Taktéž vám sdělíme, jak je na takovou událost připraven náš Integrovaný záchranný systém. | SŠ |
---|
|
|
|
|
---|
Hledání optimální cesty pro přejezd techniky potřebné pro řešení mimořádné události | Petrlová | Přednáška o hledání optimální cesty je zaměřena na nalezení nejvhodnější cesty, po které se musí přesunout těžká hasící technika. Ukážeme si, podle čeho se taková trasa vybírá, kde sehnat spolehlivá data a jakou metodou dosáhnout správného výsledku. | SŠ |
---|
|
|
|
|
---|
Návštěva BF bez přednášky | Slosarczyk | | ZŠ, SŠ, Domov pro seniory ... |
---|
|
|
|
|
---|
Dvanáctkrát přemýšlej – problémové úlohy z fyziky pro žáky ZŠ | Duda | Žáci budou řešit problémové úlohy z různých oblastí fyziky. K řešení potřebují jen základní znalosti učiva fyziky základní školy. U většiny úloh není třeba provádět žádné výpočty. | Práce, energie, těžiště, rychlost , dráha, hustota, magnet, lom světla |
---|
|
|
|
|
---|
Prvočísla a jejich užití v životě | Pavlíček | Co je prvočíslo, největší prvočíslo, čtyři problémy pana Landaua, nevyřešené záhady prvočísel, užití prvočísel v běžném životě | pro druhý stupeň ZŠ a střední školy |
---|
|
|
|
|
---|
Projekt Artemis | Blaschke | 26. března 2019 představil viceprezident spojených států Mike Pence plán znovudobytí Měsíce -- tentokrát natrvalo -- s cílem dopravit "první ženu a dalšího muže" na jeho povrch do roku 2024.
Podobných "programů" bylo v minulosti vyhlášeno už mnoho. Cílem byl nejen Měsíc, ale i Mars, asteroidy, co koho napadlo. Všechny ale vyžadovali mnohamiliardový rozpočet s tím že vlastní přistávání se bude odehrávat v budoucnosti vzdálené nejméně 20 let -- což vždy poskytlo dost času a motivace některé z následujících vlád program zrušit.
Tentokrát je vyhlášený deadline pětiletý. Skutečná práce i odpovědnost by tedy spadla do období stejného prezidenta, který program vyhlásil (pokud tedy bude Trump znovu zvolen) -- počin, který se naposledy podařil u programu Apollo prezidenta Kennedyho.
Proč najednou ten spěch? Dá se to vůbec možné stihnout? Jedná se o uskutečnitelný plán nebo jen o předvolební politickou agitku? A k čemu je třeba stavět stanici na oběžné dráze Měsíce (tzv. Gateway station), která je pro úspěch mise podle současného administrátora Nasa Jima Bridenstinea, cituji: "essential".
Odpověď na tyto a podobné otázky, stejně jako krátkou historii plánů dobývání Měsíce, se pokusí nastínit tato přednáška. | SŠ, cca. 90 min. |
---|
|
|
|
|
---|
Zubrinův Mars Direct | Blaschke | Lidská výprava na Mars se obecně považuje za úkol, který je splnitelný jen na stránkách sci-fi románu. Tvrdí se, že je příliš nebezpečná, příliš nákladná, politicky nezodpovědná a že ani nemáme potřebné technologie. Mars Direct – architektura takové výpravy z roku 1990 – navržená Robertem Zubrinem a Davidem Bakerem, jasně ukazuje, že bychom mohli na Marsu přistát i ve skutečnosti (do deseti let od politického rozhodnutí) jenom za pomocí raket 20. století, chemie 19. století a odvahy námořních objevitelů 18. století. To všechno v mezích současného rozpočtu NASA. | SŠ, 80 - 90 min. |
---|
|
|
|
|
---|
Dobývání perihélia | Blaschke | Vyprávění o několik staletí dlouhé, krkolomné (a "teorielomné") cesty k pochopení pohybu nejrtuťovitější planety Sluneční soustavy -- Merkuru. | SŠ, 60 min. |
---|
|
|
|
|
---|
Descartovo číslo | Blaschke | Povídání o tom, co je zajímavého na jinak zcela zbytečném a v praxi naprosto nepoužitelném čísle 198585576189 -- které objevil René Descartes. | pro druhý stupeň ZŠ a střední školy |
---|
|
|
|
|
---|
O jedné netradiční kombinatorické úloze s překvapivým řešením | Kopfová | | pro SŠ a gymnázia |
---|
|
|
|
|
---|
Kuželosečky jak je neznáte | Kopfová | | pro II. stupeň ZŠ či nižší ročníky SŠ |
---|
|
|
|
|
---|
O problému čtyř (pěti) barev | Kopfová | | pro II. stupeň ZŠ či nižší ročníky SŠ |
---|
|
|
|
|
---|
Malý výlet do neeuklidovské geometrie | Kopfová | | pro SŠ |
---|
|
|
|
|
---|
O obrech v teorii grup | Kopfová | | pro vyšší ročníky gymnázií |
---|
|
|
|
|
---|
Pojďme objevit Pickův vzorec | Kopfová | | pro II. stupeň ZŠ či nižší ročníky SŠ |
---|
|
|
|
|
---|
Příběhy o integrálech | Kopfová | | pro vyšší ročníky gymnázií |
---|
|
|
|
|
---|
Komplexní čísla z pohledu historie | Kopfová | | pro vyšší ročníky SŠ |
---|
|
|
|
|
---|
Racionální a iracionální | Kopfová | | pro II. stupeň ZŠ či nižší ročníky SŠ |
---|
|
|
|
|
---|
Pythagorova věta a řecká matematika na druhý pohled | Kopfová | | pro II. stupeň ZŠ |
---|
|
|
|
|
---|
Co je za Neptunem? | Duda | V přednášce se posluchači dozvědí, že i za planetou Neptun jsou zajímavá tělesa (trpaslíčí planety, komety) a kde je hranice sluneční soustavy. Budou také informováni o kosmických sondách, které tyto objekty zkoumaly. | Kuiperův pás, trpasličí planety, komety, hranice sluneční soustavy, určeno pro vyšší ročníky ZŠ nebo pro nižší SŠ |
---|
|
|
|
|
---|
Kde stojí současná částicová fyzika? | Čermáková | Částicová fyzika se stále vyvíjí. Zatím nejúspěšnější teorií pro popis mikrosvěta je Standardní model, který však neodpovídá na mnoho otázek. Dozvíte se, co to vlastně částicová fyzika je, jak se její popis vyvíjel, jaké jevy Standardní model objasnil a kde nám nestačí. | SŠ |
---|
Brain Fitness